Gateau Marcel

Kære læsere

Først og fremmest rigtig godt nytår.

Jeg fejrede nytår sammen med min kæreste og 11 af vores dejlige venner samt deres kærester. Endnu engang havde jeg kastet mig ud i 3 retters menu samt kransekage og natmad, hvilket blev rigtig lækkert.
Menuen stod på lakseroulader til forret, marmoreret oksefilet med flødekartofler til hovedret og så Gateau Marcel til dessert sammen med sorbet is og hindbærcoulis.

Jeg er jo stor tilhænger af lækre desserter, og derfor skulle nytår naturligvis ikke være en undtagelse - tværtimod.


Jeg Googlede lidt rundt og faldt over "Gateau Marcel". Jeg læste opskriften samt lidt om kagen og jeg var solgt. Den skulle jeg da lave!
Konceptet var jeg dog lidt skeptisk overfor. Man laver en slags mousse, hvorefter man bager halvdelen til en kagebund og kommer resten ovenpå. Mærkeligt.. Men hold da op hvor lækkert!

Opskrift til 13 personer
Rundt springform ø26cm

260 g mørk chokolade (høj procent)
260 g smør
260 g sukker
4 bægre pasteuriserede æggeblommer
4½ bægre pasteuriserede æggehvider

Lidt smør og sukker til formen



Efter kagen har hvilet i køleskab tages den ud og overdrysses med kakao og pyntes som man har lyst.
Sørg for at løsne bunden med en kniv, den kan godt sidde fast.

Men hvordan smager den så?
H I M M E L S K
Hold nu op for en lækker chokoladebombe. Den er meget kraftig i smagen, hvilket også er grunden til, at man kun behøver et lille stykke og så noget frisk sorbet til. LÆKKERT!
Den skal helt sikkert laves igen.

Hvad siger I - er det noget I kunne finde på at lave? :)


Etiketter: , ,