Bachelor & lagkage

Hej med jer,

Har I nogensinde smagt smagen af lettelse, frihed og glæde? Den smager ligesom den lagkage jeg lavede til i dag.



I torsdags blev jeg bachelor i spansk og engelsk erhvervskommunikation, hvilket betyder, at jeg nu har fri fra alt hvad der hedder bøger og den der trælse følelse af, at ligemeget hvad man laver, føler man, at man burde læse. Done! 
Jeg havde en dejlig dag med min familie og venner.

I dag kom familien så til en lidt længere 'fejring' og det involverer jo selvfølgelig kage. Og hvem skulle lave den? Det skulle jeg da - jubii! Endelig havde jeg tid til at kræse for detaljen og lave noget rigtig lækkert.

Lækker lagkage - fire bunde.

Jeg bagte selv bundene, hvilket jeg varmt kan anbefale. Det er super nemt og de er meget mere friske og lækre end dem, som man kan købe. 
Første lag var rabarbercreme, så et lag kagecreme, så et lag hindbærcreme og opsmøringen var også rabarbercreme. 

Jeg har selv ledt længe efter en god lagkagebunde opskrift, og efter lidt tilretning kom jeg frem til en god fremgangsmåde. Den skal I da ha'!
Ydermere var det første gang, at jeg lavede rabarbercreme, men det bliver absolut ikke sidste gang. Hold nu op, hvor det smager godt! Den opskrift skal I også ha'! 


Lækre lyse bunde - svampede og friske.



Lyse bunde - 3 stk (ø24)

3 æg
150 g sukker
150 g hvedemel
1 1/4 tsk bagepulver

Pisk æg og sukker sammen. Kom bagepulveret ned til melet og pisk det i dejen. Smør en springform (jeg bruge en stor en på ø26, men man kan sagtens lave dem mindre). Hæld dejen i formen og bag straks.
Når kagerne
 er taget ud og kølet af deles de i bundene. Som skrevet fik jeg 4 stk ud af denne opskrift. Altså, to kager delt i to. 

Bages i  ca. 25 minutter ved 200 grader (ikke varmluft)

Tip: Læg bagepapir i bunden af springformen, så slipper de lettere. Brug bunden, som som regel kan tages ud af formen, til at klippe et stykke bagepapir, som passer.
Ydermere, kan man tilføje lidt mandelmel eller marcipan for at gøre bundende ekstra lækre.




Rabarbercreme

300 g rabarber i tern
70 g sukker
Lidt vand
5 dl fløde (eller hvor meget man vil have)

Kog rabarberen, sukkeret og en smule vand sammen til en kompot. Blend det herefter til det er en glat masse og kom det i den piskede flødeskum. Det er vigtigt ikke at piske det i, men derimod vende det i således at det fortsætter med at være luftigt. 


Hav en dejlig dag! 

Etiketter: , ,